Shoppa smart enligt mej !

Här kommer då inläggte om hur jag tycker att man shoppar smart :)

SAMMA SAKER, FASR BILLIGARE.
Om man köper smink från tex ett känt märke, kolla då i flera affärer vart det är biligast. Det är inte sämre bara för man köper tex en mascara på H&M än om det finns exakt samma (av samma märke) på Kicks. Dom är precis lika bra. Så tycker jag i alla fall.
KLÄDSEL.
Jag har sett många som går runt och shoppas i super tajta byxor, koftor med massa knappar och skor med skyhöga klackar. Jag tyckder det är lättare att ha tex jeanslegging/shorts, en enkel tröja och gympaskor/ballerina. Det är mkt lättare att prova kläder då. Jobbigt att stå och försöka få av och på sig dom där supertajta byxorna och jobbigt att knäppa upp knapparna och skor med massa remmar att knäppa upp är oxå jobbigt tycker jag.
KOLLA RUNT INNAN DU KÖPER.
Jag tycker inte man ska ta första bästa tex tröja utan går runt där, precis som med sminket. Man kanske tycker att tröjan är jätte fin, men tittar man i flera affärer kan man ju hitta en som är ännu finare och billigare. Likadant med enfärgade linne, då kanske man går i på Gina och ser ett vitt linne för 99 kronor och tänker "de är ju billigt". Sen går man vidare till H&M och ser att ett vitt linne där inne kostar 49 kronor. Om  jag gör så, blir jag oftast lite små arg på mej själv, eftersom de va billigare och då kan jag köpa mer kläder än om jag hade köpt det första. Även många av de kläder som finns i butiker finns på nätet lite billigare, men tillkommer frakt oxå, men man slipper åka fram och tillbaka till stan om man bor långt därifrån.
RABATTER OCH REA.
Utnytja rabatter som man kan få hem i brevlådan, på mejl eller på sms. Det blir billigare då, även ta 3 betala för 2. För om man hittar 2 saker man vill ha kan man lika gärna te en tredje sak till eftresom man får en gratis. Handla även på rea. Det lönar sig jätte mkt. Jag hittade en kjol i H&M katalogen som kostade 199 kronor sen när jag kom till Jönköping var det rea på den så den kostade bara 50 kronor. Det finns även många erbjudande som gäller på nätet med, tex fri frakt och 10 % om du anger en kod i kassan tillexempel.
EN ANDRAHANDS AFFÄR.
För er som gillar second hand finns det ju oftast många sådana affärer lite var som helst, där dom akn sälja nästan oanvända kläder till ett mkt billigt pris. Det finns ju även Trader och Ebay på nätet som är som en second hand butik.
TÄNK.
Ja tänk på vad du behöver ha och inte behöver. Köp istället kläder du vill ha och behöver än tex kläder bara för det är mode och du inte alls vill ha dom. Du har dom bara för det är mode och alla andra har det. Så istället för att köpa en dyr modetröja som kanske bara är mode i en säsong köp då andra kläder/saker/accessoarer som du kan flera säsonger. Tex Conversa, Ray Ban solglasögon är oftast väldigt populärt. Köp då de du vet att du alltid (eller nästan alltid) kommer att använda och som du gillar.
Ja det var väl allt som jag hade i huvudet just nu om hur jag tycker att man på bästa sätt shoppar smart :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0