Polenresan del 1.

Yäy, jag är hemma igen efter en galet grym veck i Tyskland/Polen. Hade det verkligen awesome! Ni ska få se massa random bilder i detta inlägget nu :) Men bilderna kommer inte i ordning.
Här är en minneslund i Berlin för alla judar som dog under andra världskriget.
Sofia och Oskar när vi fikar första gången i sverige.
På båten till Tyskland från Danmark.
Amanda och jag på bussen.
Jag tror detta är i Berlin.
Ausswich-Birkenau!
Polisbil (?) som fanns i det danska landet.
Berlin.
Massa goda saker som Amanda och jag hittade vid hotellet i Berlin, typ hello kitty energidryck, chokladkakor med hello kitty och salta pinnar hello kitty :D
berlinmuren med Oskar, Tora, Melinda, Lydia och Sofia.
Berlin tror jag.
Utanför en synagoga i Krakow. Vi gick en guidad tur i Krakow, mycke kul.
Berlin med Lydia.
Amanda i den där minneslunden.
Ausswich-Birkenau.
Ausswich.
Amanda tyckte det var kul att ta kort på mig när jag sova med klubba i munnnen.
Ausswitch-Birkenau. Linnet köpte jag på New Yoker i Krakow. Men ni ska få se alla saker jag köpte sen i ett annat inlägg. Bille bara säga att det var runt 25-28 grader när vi gick runt och kollade på koncentrationslägrerna, så det var galet varmt!
Sista bilden för idag på mig och Melinda på färjan hem.
Men nu ska jag i alla fall berätta lite om vad vi har gjort domma 5 dagarna. Så i måndags spenderade vi dagen med att åka buss till Berlin. vi åkte då genom Danmark och sen färja till Tyskland. Vi fick cheka in på ett awesome hotell, och det var grymt nice! Vi gick allesammans och åt på McDonald's och Amanda och jag tog Happy Meal och han i kassan blev mega glad, vi fick fina armband då. Sen efter det gick alla tillbaka till hotellet och jag och Melinda förvirrade bort oss i fel hus med några andra killar (kommer inte ihåg vilka D:) men till slut hittade vi rätt hus, men jag hittade inte min rumskompis Amanda, men efter typ massa letande så samlades jag, Amanda, Sofia, Melinda och Lydia på vårat rum och körde "Jag har aldrig..." och "Snurra flaskan", galet kul för det hände massa skoj då. Sen blev vi tvingade till at gå och lägga oss men jag och Amanda passade på att svara på frågestunden så film kommer sen. Sen somnade vi alla ganska gott.
Tisdagen började med att vi gick upp vid 8 för att äta en galet god frukost och fixa oss och lite. Vid 9 tiden hade vi eget arbeta om fördommar och skämt. Sen efter det gick vi som var klara och köpte godis och dricka som vi skulle ha med oss i bussen då vi nu skulle på guidad tur i buss i Berlin. Den turen var massa intressant och ävwen kul. vi stannade vid bland annat rester av Belirinmuren, Checkpoint Cahrlie och massa mer. Det var kul. När den turen var klar så fick vi gå av vid Alexander platz och shoppa på Alexia eller Alexa, sak samma. Det fanns i alla fall 170 butiker och massa god mat. Vi åt nudlar med kyckling. Sen så shoppade vi massa kläder och sen gick vi tillbaka till bussen för att tillbringa natten där. Skulle sitta eller ja sova brevid Amanda men hanmade brevid Isabell istället och det gick knappt att sova, men det var galet kul. När jag sovit ett tag så stannade vi vid en mack i Polen för att gå på toa och så. Men slutade med att jag köpte kinderägg och 2 hello kitty glassar som var galet goda. Sen åkte vi och jsg somnade igen. Jag vaknade på onsdagen igen men kommer inte ihåg när och vart vi va. Men trro jag vaknade upp vid en polsk mack till för att köpa frukost och fixa oss lite. Inte direkt det lättaste och köpa mackor i Polen, kan ju säga att Isabell och jag hade lagom mycket med problem. Men när alla var klara gick vi in i bussen och åt och åkte då vidare mot hotellet i Krakow. När vi väar där lämnade vi våra väskor för vi skulle på guidad tur i Krakow, den var galet lång och jag hade massa ont i fötterna. Men det var det värt. Efter det fick vi gå på ett stort shoppingcenter med 280 butiker i i cirka 6 timmar. Tror jag hittade lite kläder då med. Vi åt även kyklingsallad eller laxsallad eller spagettih och köttfärssås och någe vegetariskt till Sofia. Kan ju säga att det var godaste maten på resan. Sen efter ett tag vid klockan halv 6 tror jag så skulle vi gå mot bussen men jag, Melinda och Sofia hitatde inte ut ur choppingcentret så vi kom massa sent. Sen efter det så åkte vi mot hotellet igen, och det var inte det bästa hotellet men det funkade. Vi hade massa kul här med och alla hade bestämmt att vi skulle köra "Jag har aldrig..." igen så vi samlades på mitt rum men klockan 10 kommer lärarna in och skriker att alla måste sova just NU. Så vi går och lägger oss men bestämmer att alla ska komma tillbaka igen efter en halv timma, men då sitter läraren Anna i korridoren så det gick inte. Jag, Lydia och Melinda kär det själva då men vi pratade nog lite högt för lärar Emma kom in och sa att dom hörde vad vi sa. Pinsamt! Men vi somnade efter att vi pratat ett tag och vi vaknar nästa morgon vid 6. För vid klockan 8 skulle bussen mot koncentrationslägrerna gå. Så vid 7 åt vi hotellfrukosten som verkligen inte var så god. vi packade därefter ner alla saker in i bussen och åkte mot Ausswich 1. Det var både hemsk och intressant och lärorikt, men jag grät intte i alla fall som jag trodde jag skulle. Efter att ha gott där i 2 timmar så gick vi till bussen och åt mackor som vi fått med oss av hotellet. Inte gott alls, eller bara chokladen vi fick. Sen fick vi sitta där ett tag och då kommer en helt random gubbe fram till oss och tar kort på oss och sen sätter han sig bakom oss och ber en kompis ta kosrt på oss allihop. Knasig random gubbe. Men sen åker vi vidare mot Ausswich-Birkenau och går även där inne i 2-3 timmar. Samma sak där som i det andra lägret. Efter den guidade turen så måste vi vänta i bussen i  2 timmar, så vi sitter och pratar lite och jag ska då gå och hämta kex. JAG GÅR MOT BUSSEN OCH GÅR IN I DEN, MEN DET ÄNDA SOM VAR FEL VAR ATT DET INTE VAR VÅRAN BUSS. JAG UPPTÄCKTE DET NÄR JAG SÅG EN TJOCKIS GUBBE SITTA DÄR INNE OCH SKRATTA ÅT MIG. JAG VÄNDER MIG OM OCH SER ATT DOM SOM KÖR VÅRAN BUSS OCKSÅ SITTER OCH SKRATTAR ÅT MIG OCH ATT DOM VAR ELAKA OCH INTE SA NÅGOT NÄR JAG VAR PÅ VÄG IN. DET VAR GALET PINSAMT FÖR HAN SA DET TILL ALLA OCH SA HELA TIDEN SEN EFTER DET ATT JAG SKULLE TA RÄTT BUSS. Men ja, efter det så körde jag och massa andra tjejer "Jag har aldrig..." där ute på en åker, massa kul. Sen så gick vi in i bussen och förberedde oss för ännu en natt i bussen. Men innan vi skulle sova så stannade vi på ett shoppingcenter för att äta mat igen och vi shoppade lite till. Hittade inte alls mycke då, men hade inte heller några sloti kvar. Vi gick sen och åt på McDonald's och tog ännu en Happy Meal, men hon som jobbade där var galet seg, tog minst en kvart för oss att få 2 Happy Meal och sen typ 10 minuter för oss att få 2 McFlurry. Seg tjej. Men sen gick vi in i bussen och jag somnade direkt. Sen vaknade jag idag av att Håkan som körde bussen pratade i mikrofonen och vi redan på färgan mellan Tyskland och Danmark. så vi gick upp på färgan och köpte massa godia och en yoghurt att äta till frukost. Sen efter 1 timma och 45 minuter åkte vi av färjan igen och jag hann somna innan vi lämnat båten och sov ända till vi stannade i Kristianstad i Sverige igen. Då vi åt ännu en gång på McDonald's fast denna gång bara pommer och cola. Sen efter vi ätit så kollade lärarna väskorna och sen åkte vi raka vägen hem. Jag sov då hela tiden med.


Det var dp detta som jag har varit med om domma 5 underbara dagarna. Det kommer komma upp massa fler bilder i morgon, men nu mår jag massa dåligt och ska sova!

Så hejdå :)

Kommentarer
Postat av: Sofiaa

HAHA asså den där bilden var ju bara elak :c

2012-05-12 @ 12:51:56
Postat av: Ebba

fina bilder?

hur får du så att det står " yäy, valen flyger m.m "?

svara i vår blogg! <3

2012-05-12 @ 15:59:13
URL: http://ebbaandidasworld.blogg.se/
Postat av: cecilia

Fina bilder ;) <3

2012-05-12 @ 16:42:40
URL: http://cec.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0